•  

Toit, mis parandab maailma (14.06.2004 14:46)

Ajakiri Loodus 3/2004

Tekst: Malle Pajula

Eestis on müügil üksikud tooted, millel on peal kiri Fair Trade ehk Õiglane Kaup. See näitab, et kohv või tee on toodetud keskkonnasõbralikult ning töölistele ja väiketalunikele on mõistlikult makstud. Fair Trade vastandub tootest endale võimalikult suurt kasumit välja pigistavatele suurkorporatsioonidele, mille jaoks pole kohalike elanike edasine käekäik eriti oluline. 
Juba ligi 50 aastat tagasi hoo sisse saanud Fair Trade kaubandus on maailmas kasvanud  võimsaks süsteemiks. Praeguseks on õiglase kaubaga seotud üle miljoni väiketootja või töölise. Euroopas, Austraalias, Jaapanis ja USA-s on õiglastele toodetele eraldi kauplused ning neid müüakse ka täiesti tavalistes poodides. Soomeski võib Fair Trade banaane ja teed osta igast suuremast marketist.
Ostjaid jätkub ja tuleb aina juurde. Kui elatustase lubab valida natuke kallima Fair Trade banaanikobara, siis miks maksta tavalisele firmale, kui argise ostuga saab teha veidi head – toetada loodushoidu ja aidata vaeste riikide inimesi järje peale. Lääne-Euroopa ostjale loeb palju ka kindel tunne, et ostetud tootes pole laste orjatööd ning seegi, et naiste töö tasustamisel ei tehta soo tõttu allahindlust.
Eestis on esialgu müügil üksikud õiglased tooted: Konsumi ja Citymarketi keti poodidest võib leida kohvi ning Ökosahver ja Parim Pood Tallinnas pakuvad šokolaadi ja kodukeemiat, mille sees on Fair Trade reeglite järgi kasvatatud tooraine. Näiteks on Sodasani sarja pesupulbris õiglaselt ning mahepõllumajanduslikult kasvatatud kookosõli.

Vahendajatest püütakse ringi minna
Fair Trade süsteemis sõlmitakse arengumaade tootmisühistutega pikaajalised lepingud ja makstakse neile kauba eest maailmaturu kokkuostuhinnast kõrgemat hinda. Samuti püütakse vältida olukorda, et tootel on enne tarbijani jõudmist rohkelt vahendajaid. See samm aitab ostja jaoks ka hinna mõistliku hoida. “Tavaliselt kuulub tootjale kohvipaki hinnast pisku, ülejäänu läheb teiste tasku. Õiglane kaubandus püüab tootja osa tõsta,? ütleb Eesti Rohelise Liikumise tegevjuht ja Arengukoostöö Ümarlaua õiglase kaubanduse töörühma juht Jaanus Välja. 
“Lihtsaks võrdluseks võib tuua kodumaise väiketaluniku, kelle hoovile sõidab sügisel kokkuostja, kes soovib võtta kogu saagi, kuid pakub kartulikilost 1,50. Talumees mõtleb küll, et talve poole ja ise turul kaubeldes oleks hind juba kõvasti kallim, kuid kiusatus müüa on suur, saab ju kaubast korraga lihtsalt lahti. Nii ta müübki suuremale tegijale kauba kindla peale maha. Kas aga saadud raha üldse kogu ettevõtmise ära tasus on juba teine teema. Umbes sama käib ka kohvitootjatega, ainult et seal on vastaspooleks juba suured ja rikkad kohvifirmad.? 
Fair Trade reeglid näevad ette, et saadud kasumit ei jagata lihtsalt liikmete vahel palgalisana laiali, vaid see läheb ühistu tehnilise baasi täiustamisele, haridusele, meditsiinile jne. Ka ei tohi õiglast kaupa tootes loodusvaenulikult käituda. “Kui hästi piltlikult öelda, siis vihmametsa ei tohi maha raiuda, et põldu rajada. Kasutama peab olemasolevat põllumaad või sööti jäänut. Mahepõllunduslik kasvatusviis annab toodetele lisaväärtust, nii ka osa õiglase kaubanduse tooteid on mahedad, kuid ka ülejäänud saaduste kasvatamisel peavad keskkonnakaitselised meetmed olema rangelt jälgitud,? ütleb Välja.

12 sorti aromaatset kohvi.
Kuigi lähitulevik toob ilmset õiglase kauba sortimendis ja kättesaadavuses natuke parema olukorra, jäävad Välja hinnangul Fair Trade sildiga tooted Eestis veel mõneks ajaks nišitoodeteks. Põhjuseks tunduvalt kallim hind. “Kuna siin veel sellist toodangut palju ei osteta, on ka sisse toodavad kogused väikesed. See aga lööb omakorda hinna üles, sest väikseid koguseid tuuakse juba läbi mitme vahendaja, kes võtavad oma vaheltkasu,? selgitab Välja ning toob heaks vastupidiseks näiteks Montreali kohvipoe, mis on loonud tootjaga ühisfirma. “Oad tuuakse Kanadasse ja röstitakse otse poes, kust saab osta korraga 12 sorti kohvi – takuseid kohvikotte ja röstimislõhna täis pood on juba omaette vaatepilt. Kuna tootjaga on otsekontaktid, pole kohvihind seal ka oluliselt kõrgem.?

Eesti teistele eeskujuks.
Fair Trade kaupadest ongi kohv kõige levinum toode. Muide, äsja said seda maitsta  roheliste rattaretke ning Tartu tudengipäevade osavõtjad. Lisaks on menukad Fair Trade tooted ka riis, tee, banaanid ja käsitöö. Erinevates riikides on populaarsed erinevad tooted, näiteks šveitslastele meeldib õiglase kauba riisivalik.
 “Käsitöö puhul olen mina aga küll seda meelt, et transport kauge maa tagant teeb selle siiatoomise keskkonda saastavaks. Pealegi, kas seda korvikest või linikut on ilmtingimata ikka vaja osta,? nendib Välja. "Kui Eestis Fair Trade kaubandust arendada, tasub tuua neid tooteid, mida siia niikuinii kauge maa tagant sõidutatakse. Näiteks banaane ja kohvi. Head mett on meil omalgi.?
Välja sõnul võiks Eesti riik heaks eeskujuks olla ning ametiasutustesse õiglase kauba kohvi osta. “See annab mainele kahtlemata lisaväärtust – näitab, et  tegu on inimõigustest lugu pidava ja keskkonnateadliku riigiga. Pealegi saab suuremat kogust ostes luua otsesemaid kontakte ning vahe tavalise poekohviga ei tule enam nii suur,? nendib Välja. “Ehk ütleb mõne aasta pärast Euroopa Liit, et ametiasutustes ongi Fair Trade kohv hea toon. Praegu oleks aga see meil igati eesrindlik samm."

Infot Fair Trade kohta:
http://www.fairtrade.com,
http://www.ifat.org

Aastaid olid riikidel omad õiglase kauba märgid, Soomes näiteks elevant. Nüüd süsteem ühtlustub ühtse märgi alla ning poest tasub otsida kaupa, millel on rohelisel ja sinisel taustal lehvitav inimene. 

Eelmised artiklid:

Rein Maran õpetab kährikut armastama (14.06.2004)

Uudistaja Looduse ja teaduse uudiskiri 08.06.2004 (07.06.2004)

Uudistaja Looduse ja teaduse uudiskiri 01.06.2004 (31.05.2004)

Uudistaja Looduse ja teaduse uudiskiri 25.05.2004 (24.05.2004)

Uudistaja Looduse ja teaduse uudiskiri 18.05.2004 (17.05.2004)

Uudistaja Looduse ja teaduse uudiskiri 11.05.2004 (10.05.2004)

Mida tähendab vaatlejale haruldane sündmus – Veenuse minek üle päikeseketta? (10.05.2004)

Uudistaja Looduse ja teaduse uudiskiri 04.05.2004 (03.05.2004)

Uudistaja Looduse ja teaduse uudiskiri 27.04.2004 (26.04.2004)

Uudistaja Looduse ja teaduse uudiskiri 20.04.2004 (19.04.2004)

Aasta lind – valge-toonekurg (19.04.2004)

Uudistaja Looduse ja teaduse uudiskiri 13.04.2004 (12.04.2004)

Uudistaja Looduse ja teaduse uudiskiri 06.04.2004 (05.04.2004)

Uudistaja Looduse ja teaduse uudiskiri 30.03.2004 (29.03.2004)

Uudistaja Looduse ja teaduse uudiskiri 23.03.2004 (23.03.2004)

Metsakraave ei tohi raisku lasta (17.03.2004) Ajakiri Eesti Loodus 3/2004 Kraavitamise kogemus Eestis on pikk, seda on tehtud nii põllu- kui ka metsamaal. Kui keegi väidab, et see on sotsialismiaja pärand ja seetõttu väga halb, siis tuleb tunnistada: arvaja ei tea kuivendusest midagi.  

Müür, mis paistab kätte kogu maailmale (23.02.2004) Mesilane on tuntud usina töömehena, kes ehitab kärjeseinu, kattes need lõpuks järk-järgult meega. Esialgsed meetilgad kogub ta kärje üksiku kannu seintele, servadesse ja nurkadesse, vahepeale jäävad tühimikud.

Puhtu–Laelatu looduskaitseala (23.02.2004) Puhtu-Laelatu looduskaitseala asub Lääne-Eesti madalikul Lõuna-Läänemaal Hanila vallas Hanila, Pivarootsi ja Virtsu vahel, hõlmates Risti–Virtsu maanteest lõunasse jäävaid liigestunud rannajoonega lahtesid, rannikujärvi, rannaniite ning laidusid.

Geneetiliselt muundatud taimed pole ohtlikud (20.02.2004) Geneetiliselt muundatud organismidega (GMO-dega) seonduvaid potentsiaalseid ohtusid on ajakirjanduses nii palju analüüsitud, et tundub üleliigne teema juurde naasta. Ent avaldatavad artiklid kinnitavad vastupidist: olukorda peab bioloogi pilgu läbi kirjeldama üha uuesti ja uuesti.

60 000 000 000 kilo naftat Soome lahel ehk millal on oodata naftakatastroofi Läänemeres (20.02.2004) e-business supply-chains that expedite seamless relationships and tratape outside of the box and seize B2B e-tailers and re-envisionsform bam ...

Tondi tagasitulek (23.01.2004)

Mida tähendab teadusele Dolly sünd ja elu? (03.01.2004)


Arhiiv

Telefon: 6 565 655

E-post: ilm@ilm.ee

Rohkem: Kontakt | Reklaam