•  

Jumal tegi savist kaks last

Eesti vabariigi valitsuses on 2006. aasta detsembri seisuga õhus küsimus keskkonnahariduse kontseptsioonist: keskkonnaministeerium pooldab loodusõpetuse õpetamist 1.–3. klassis eraldi ainena, haridus- ja teadusministeerium pooldab kodulugu loodusõpetuse komponendiga.
Samas on mõnel pool Euroopas USA innustusel arutatud kreatsionismiõpetuse kui evolutsiooniõpetuse alternatiivi sisseviimist Euroopa koolide õppekavadesse.
Haridus- ja teadusministeeriumi ning keskkonnaministeeriumi keskkonnahari­duse edendamise töörühma juht Ivar Puura märgib loodusaja listis, et loodus- ja ühiskonnateaduste üldine tase on väga erinev. Loodusteadustes on olemas faktid ja teadmised; ühiskonnateadustes on aga palju arvamusi. Nende kokku-segamisel võib piir teadmiste ja arvamuste vahel hakata ähmastuma.
Millised teadmised maailma loomisest on praegustel eri kontseptsioonide alusel õppivatel lastel, käis uurimas Madli Zobel.
Looduse toimetajad otsustasid esitada lastele kolm küsimust.

Esimene küsimus: kes on Eesti rahvuslind? Tartu Waldorfgümnaasiumi (TWG) teist klassi läbib kahin, käed tõusevad, kõik tahavad vastata. 12 last kirjutab “suitsupääsuke? ja üks “pääsuke?.
Tartu Miina Härma Gümnaasiumi (MHG) teine klass on vastust kirjutades hiirvait. 15 last teavad, et rahvuslinnuks on suitsupääsuke, viis last kirjutavad “pääsuke?. Nii mõnigi jõuab isegi linnukese juurde joonistada, ühel isegi kurgualune punaseks joonistatud.

Teine küsimus: kas kivid on elus? Kommentaariks küsimuse juurde ütleb küsitluse läbiviija: see ei ole õige või vale vastuse küsimus, palun kirjuta, mida sina arvad.
TWG-s arvavad viis pisikest, et on ikka. Kaheksa last vastasid eitavalt.
MHG 17 last kirjutab “ei?. Üks tüdruk pakub “jaa?. Üks tüdruk kirjutab “peaaegu? ning üks poiss nendib, et “nagu on ja nagu ei ole ka?.

Kolmas küsimus: kuidas tekkis Maal elu?  See küsimus eeldab kõige pikemat vastust.
TWG programm ei vasta riiklikule õppekavale. Kuid õppekavale on seatud tingimus, et kooli lõpuks on samad teadmised omandatud tavakoolis. TWG kolmandas klassis õpetatakse loomislugu.
Lastest kuus vastab küsimusele, et “Jumal lõi?. Kaks last kirjutavad, et elu tekkis valgusest. Vastatakse ka: puudest, loomadest, dinosaurustest, paugust, ahvidest. Ühe tütarlapse teadmiste kohaselt olid algatuseks kaks perekonda: mõlemas kümme poissi ja kümme tüdrukut. Järgnesid abiellumised ja rohkem polnudki vaja edasi kirjutada.
MHG-s vastavad viis last: ei tea. Üks nendest on küll maakera ja sellest suuremad kivid “ei tea? kõrvale joonistanud. Suured põrkuvad kivid esinevad veel nelja lapse vastustes, kusjuures üks neist on lisanud ka Jumalaga seotud võimaluse. Ainult Jumalat tunnistab elu loojana kaks last, neist üks mainib, et Jumal tegi savist kaks väikest last.
Üks poiss on Jumala maha kustutanud ning vee asemele joonistanud. Et veest on elu tekkinud, teab veel üks poiss. Ning tüdruk, kes kirjutab imetillukese käekirjaga paberi nurka, et vees olid väikesed täpid ja neist arenesid inimesed.
Üks tütarlaps kirjutab, et Maa tekkis universumis olevast niiskusest ning inimesed tulid ahvidest. On ka pakutud varianti, et Jeesus lõi, või siis inimahvi­dest.
Kaks vastust märgivad Suurt Pauku kosmoses, millest on mitu miljardit aastat möödas, ning üks poiss pakub, et elu tekkis taimedest.

Maailma algus: kümme tüdrukut ja kümme poissi.

loe kommentaare (1)

Nimi:


E-mail:


Kommentaar:

Telefon: 6 565 655

E-post: ilm@ilm.ee

Rohkem: Kontakt | Reklaam