•  

Roheline Värav: Enn Kaup turismilaeva Explorer uppumisest Antarktikas (28.11.2007 12:54)

  
 
Uudis turismilaeva Explorer uppumisest Lõuna-Shetlandi saarte lähedal Antarktikas on juba mitu päeva vana. Kõik laevalolnud said päästetud ja ning King George'i saare lennuvälja kaudu tagasi Lõuna-Ameerikasse lennutatud. Loodetavasti on turistid juba toibunud esialgsest šokist,
mida varahommikul kajutitesse tunginud merevesi kahtlemata põhjustas, ning vaatavad päästepaatides ja -parvedes mööda saadetud mõnetunnisele märjale ja külmale ooteajale tagasi kui oma antarktilise turismireisi planeerimata, kuid siiski täiesti õnnelikult lõppenud seiklusele. Küllap räägivad seda lugu edasi veel nende lapselapsedki.

Kõik ei oleks siiski pruukinud nii lihtsalt minna. Tuuletu ilm avariipaigas Bransfieldi väinas või kustahes Lõunaookeanis on harv erand. Samuti kena juhus, et Norra laev NordNorge nii lähedal oli, et sai inimesed juba mõne tunni pärast pardale korjata.

Diskussiooni juhtunu põhjustest ja tagajärgedest jätkub kindlasti kauemaks. Tavaline on, et Lõunaookeanis liikuva jääklassiga laeva külgi müksivad-kraabivad suuremad või väiksemad jäätükid. Võib-olla avarii täpsem uurimine näitab, kas oli tegu äärmise ebaõnnega või (roolimadruse) äärmise lohakusega. Meenub, et kord juhtis ühe Nõukogude Liidu Antarktika ekspeditsioonilaeva roolimadrus laeva õige lähedalt jäämäest mööda, et oleks ilusam seda toredust imetleda. Tal polnud aimugi, et jäämäel võib olla veealune väljaulatuv osa; selle külge laev mürtsataski. Õnneks pääseti tol korral ilma lekketa, vaid laeva tugeva külgkõikumisega, lõhutud nõudega kambüüsis, inimeste ehmatusega.

Siiski on laevaõnnetused Antarktikas äärmiselt haruldased, viimase paarikümne aasta kestel on teada vaid kolm juhtumit. Eelmine Deceptioni saare vetes 30. jaanuaril 2007 toimunud karilejooks tõi kaasa kuni 700 liitri diiselkütuse lekke alal, kus elavad merevetikad, molluskid, kalad ning neist toituvad pingviinid ja muud linnud. Esialgne uuring näitas, et suurem osa lekkinud kütusest oli aurustunud, kuid järelejäänud fraktsioon oli vette lahustunult väga mürgine ja võis kahjustada elustikku. Argentiina mereväe laev Bahia Paraiso jooksis karile 1989.a. USA jaama Palmeri ja Anversi saare lähedal. Sellega kaasnes juba 600 tonni kütuse leke, mis kattis 100 ruutkilomeetri suuruse ala ja viis hulga molluskite, kormoranide ja pingviinide hukkumisele.

Antarktika lepingu süsteem  peab lõunapolaarpiirkonna keskkonna kaitset oma tähtsaimaks ülesandeks ja on rakendanud hulga praktilisi abinõusid, et seda Maa viimast suurt kõnnumaad võimalikult looduslikus olekus säilitada (http://cep.ats.aq/cep/documentarchive.shtm).

Nende abinõude hulgas on ka antarktilise turismi võrdlemisi range reguleerimine. Samas on raske ette kujutada, et säärast turismi, mis viimastel aegadel on hõlmanud juba üle 30 000 inimese, võiks lähemas tulevikus oluliselt vähendada (http://www.iaato.org).

Selge on ka, et kusagil saabub piir selle turismi kasvule. Võib-olla viimase aasta laevaavariid viivadki selleni, et Antarktika lepingu 28 konsultatiivpoolt uuesti teema üles võtavad?
 

Enn Kaup, Roheline Värav 28/11/2007

Eelmised artiklid:

Maad ähvardav oht läheneb, hoiatavad teadlased (21.06.2007)

Lumememmed kliimamuutuste vastu! (22.02.2007)

Tarand toetas Euroopa Parlamendis jõulist kliimapoliitikat (15.02.2007)

Ennustus: aastaks 2050 on Alpide liustikud lõplikult kadunud (25.01.2007)

El Nino tõttu jäi Atlandi ookeani troopiliste tormide hooaeg vaikseks (07.12.2006)

Kliimamuutused muudavad hüljeste paarissuhteid (07.12.2006)

2006 on küll soe, kuid mitte rekordiliselt palav aasta (07.12.2006)

Ka Soome rohelised pole Nairobi kliimakonverentsi tulemustega rahul (20.11.2006)

Metsatulekahjud võivad aidata vähendada kliima soojenemist (20.11.2006)

Kliimaläbirääkimised Nairobis on lõpusirgel (17.11.2006)

Sulav jää eraldab Kanada põhjaosa elanikud muust maailmast (15.11.2006)

Kliima soojenemine võib kaasa tuua rohkelt putukaid (06.11.2006)

Pool maailma hakkab kliimamuutuse tõttu põuda kannatama (12.10.2006)

Tolm mõjutab orkaanide aktiivsust (12.10.2006)

Olge valmis sagenevateks ilmaprobleemideks (10.10.2006)

Arktikasse voolab sooja vett (02.10.2006)

Maa peal on viimase 12 000 aasta soojem aeg (02.10.2006)

Kliimaraport lükati kalevi alla (27.09.2006)

Inimesed põhjustavad tugevamaid torme (12.09.2006)

Ühendkuningriigi teadlane: vähene huvi reaalteaduste vastu halvendab kliimamuutusega toimetuleku võimalusi (11.09.2006)

Kliima soojenemist on näha kärbeste geenidest (05.09.2006)

Teadlased tõestasid kliimamuutuse mõju aastaaegadele (22.08.2006)

Kliimamuutus suurendab ka teisi keskkonnariske (14.08.2006)

Kliimariske on võimalik vähendada (24.07.2006)

Läänemeres seikleb vaal (06.07.2006)

Osooniaugu kadumiseks läheb 20 aastat arvatust kauem (04.07.2006)

Hiinlased näevad rohkem sinist taevast (30.06.2006)

Lapimaal ilmneb kliimamuutus ilma vahelduslikkuses (15.06.2006)

Teadlased uurisid vee jäätumist ja soola eraldumist (25.05.2006)

Rootsis arutati Läänemere soojenemist (24.05.2006)

Remo Savisaare fotoblog maailma parim loomapiltide kategoorias (24.05.2006)

Eesti valikud kliimamuutuse taustal - küüniline või julge tee? (11.05.2006)

WWF: jää sulades võib kogu Eesti rannik saastuda (22.03.2006)

Tai - reisikirjad roheliselt maalt (20.03.2006)

Jaapani kliimamuutus seostati globaalse soojenemisega (14.03.2006)

Tai – reisikirjad roheliselt maalt II (13.03.2006)

Päikesepeeglid ja päevavarjud peataksid kliimamuutuse (06.03.2006)

WWF: Kliimamuutus toidab torme (03.03.2006)

Lumememmed võitlesid kliimamuutuse vastu (02.03.2006)

Tai – reisikirjad roheliselt maalt I (01.03.2006)


Arhiiv

Telefon: 6 565 655

E-post: ilm@ilm.ee

Rohkem: Kontakt | Reklaam